onsdag 8. januar 2020

Hei alle sammen, og godt nytt år!


Foto: Marie Kvernmo

Det er ei stund siden denne bloggen var aktiv, men nå er det dags igjen å bruke dette utmerkede verktøyet for å nå fram med et budskap. Jeg har postet ca 82 innlegg siden bloggen ble åpnet i 2009, noe som sier at jeg ikke har vært noen Sophie Elise akkurat. Men faktisk, gjennomsnittlig har jeg hatt ca 1000 lesere på hvert innlegg og har mange faste følgere. Så kanskje...


Jeg har alltid hatt skrivekløe, og nå har det resultert i ei bok, "Møtet", som er den første boka i romanserien "Til dagen jeg dør". Det er den dette innlegget skal handle om. Boka ble utgitt på det samiske forlaget Čálliid Lágádus i oktober 2019. Den samiske verden er ganske liten, og den samiske bokverden er nesten ubetydelig. Bøker generelt selger dårlig. Folk vil ha alt på nett, jeg også, og bruker ikke lenger tid på biblioteker for å finne lesestoff. Nei, nå er det E-bøker og lydbøker som gjelder. Det vet ihvertfall alle under 50. Pluss meg.

Min bok finnes dessverre ikke som E-bok eller lydbok ennå, og blir det sannsynligvis ikke, så derfor har jeg spurt forlaget mitt om å hjelpe til med å promotere og selge boka. Det har de gitt sin velsignelse til, og det betyr at jeg vil legge ut begynnelsen av boka mi her, som en føljetong i et digitalt ukeblad. Så får du anledning til å sniktitte litt inn i storyen når som helst, for eksempel mens du venter på bussen, er i telefonkø, sitter på do (haha, innrøm at du har telefonen med på do!), har lagt deg til kvelds og venter på Jon Blund, (eller et anna mannfolk), før du eventuelt bestiller den på nett og koser deg med resten. Ingenting er som etpar timer henslengt i godstolen med en termoskopp kaffe eller et glass vin og ei interessant bok en mørk vinterkveld. Å kople seg av fra omverden i en krevende hverdag og tre inn i et annet univers. Det er mental hvile. 

Føljetong er et gammel forfatter-triks. Feks, så utga den verdensberømte forfatteren Jules Vernes de fleste av sine bøker først i en avis før de ble trykket i ei bok. Her får du ikke hele boka, men en "teaser" så du blir så engasjert at du ikke kan leve uten den, bestiller den prompte, deler bloggen med gud og hver mann, folk blir gale, kjøper alle bøkene, det bittelille fattige, samiske forlaget må trykke opp titusener mer, de blir rike, jeg blir rik og alle blir glade!😁 (Det funka for Jules Vernes, så hvorfor ikke for meg?) 

Huh, hvor var vi igjen? Jo, til saken: I morgen torsdag 9 januar begynner eventyret. Om Miriam. Da legger jeg ut første del her på bloggen. Den vil stå ei uke før neste del kommer, så du får god tid til å lese den, komme med kommentarer, tilbakemeldinger, spørsmål, ris og ros. Du kan poste med navn eller anonymt (sikkert greit å være anonym hvis du er mann og ikke liker å bli avslørt at du leser "dameromaner". Hi hi, tulla bare. Passer for alle.😉)

En kort introduksjon: 



Møtet
Sjøsamekvinnen Miriam fra kysten av Nord-Troms, har giftet seg med en mann fra reindriftsmiljøet i Kautokeino og bosatt seg der. 
Hun lever et begrenset liv hvor alt dreier seg om barn, hus og hennes egoistiske juristektemann. 

En dag koker det over for henne, og i sinne drar hun med det samiske sangkoret til storbyen for å synge på en festival. Men det som skulle være en avslappende husmorferie med sang og kulturutveksling, blir noe langt annet. Et møte med en fremmed drar henne ut i et eventyr som får uante konsekvenser.  





2 kommentarer:

  1. I would really like to purchase and read your book. As in, the physical object made of paper. :) Do you know if there’s a way to have it shipped to Seattle?

    SvarSlett
  2. Hi. Thanks! Try to contact the publisher. http://www.calliidlagadus.org/web/index.php?egavpi=1&girji=557&giella1=nor

    SvarSlett