tirsdag 30. mai 2017

Samisk surprise!

Mange har spurt meg om hvordan det går med samiskstudiene mine og om jeg har kommet meg videre. Det kan man vel trygt si! Nå har jeg bestått skriflig eksamen med overraskende godt resultat og frykter ikke muntlig eksamen på fredag. Jeg er mye bedre i muntlig enn i skriftlig.

Jeg som i utgangspunktet ikke ville/trodde at jeg skulle ta formell utdanning i samisk språk noensinne, har kommet meg vel gjennom første runde. Nå sitter jeg her og er svært overrasket over en avgjørelse jeg tok i går kveld. Den var ikke planlagt, den bare kom og virket helt logisk og selvsagt: Jeg søkte meg inn på samisk 1 på Samisk høgskole! Jeg hadde ikke planer om det, jeg har tenkt at jeg skal være glad om jeg klarer å kreke meg gjennom det samiske semesteremnet jeg begynte på i januar.

Men nå har jeg klart det også, og det gikk så bra at jeg ble motivert til å gå videre med samisk språkutdanning!  Jeg ser fram til den dagen da jeg behersker språket til fulle og har tatt tilbake det fornorskninga har frarøvet meg. Da først er jeg "hel".

Anbefaler alle som har mistet språket å ta det opp igjen. Det er en utrolig tilfredsstillelse i det! Samisk høgskole har samisk på alle nivå, fra de helt "blanke" til masternivå. Det er bare å hive seg på! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar